خرید و فروش 24

روی لبه های آبدره های گرینلند بقایای پایگاه های دورافتاده ی اسکاندیناوی عصر وایکینگ ها دیده می شود که حدود ۵۰۰ سال پیش قبل از اینکه به نعوظ مرموزی رها شوند، شکوفا شده بودند. اکنون این فرهنگِ از دست رفته در حال امتحان ی زوال دیگری است که به دستگاه ی تغییرات اقلیمی آغاز شده است.

براساس نتایج پژوهشی که به رطوبت تو روزنامه ی Scientific Reports منتشر شده است، از میان تمام محوطه های باستان شناسی موجود داخل سرزمین گرینلند، سکونتگاه های اسکاندویناوی با گرم شدن قطب شمال، درمعرض بیشترین مخاطره خرابکاری استراحت می گیرند. برابر برآورد این مطالعه، ۷۰ درصد از مواد آلی موجود تو این مکان ها تا سال ۲۱۰۰ پوسیده خواهند شد. آنچه از دست می رود، رکوردی منحصر بوسیله بی همتا از آثاری است که به میزان درخورتوجهی داخل این محیط حفظ شده است؛ یعنی مو، منسوجات، عظم مردم ها و حیوانات، چوب، چرم و پر. همان طورکه خاک گرم می شود و شمار روزهای بدون یخ افزودن بی پرده می کند، میکروب ها به این مواد آلی ترد حمله و آن ها را تجزیه می کنند. یورگن هولسن، پژوهشگر بزرگ ارسی ی ملی دانمارک می گوید:در حال حاضر، این تغییرات داخل نزدیکی دهات نوک، پایتخت گرینلند، در حال وقوع است. درون اینجا، مکان هایی داریم که می دانیم در آن، حدود ۴۰ سال پیش مصنوعات و استخوان های زیادی پیدا می شد؛ ولی امروزه آثار ابدی نمانده است. اینجا زمانی عظم هایی وجود داشت که اکنون فقط خُرده های ریزی از آن ها همیشگی مانده است.



یکی از محوطه های باستان شناسی که در نشست الجزایری درون خارج از نوک در غرب گرینلند واقع شده است.مقاله های مرتبط:کشف دو مزار کشتی وایکینگ ها درون سوئدشناسایی قدیمی ترین فسیل انسان امروزی در بیرون از آفریقا

آن جنسن، باستان شناس دانشگاه آلاسکا در فیربنکس است که مناطق باستان شناسی را تو محدوده ی لغزان شمالی آلاسکا اکتشاف می نرم. وی در این بنیان می گوید:این، آشکارا مسئله ی مهمی در بکلی پیشقدم شمال است.

جنسن می گوید پژوهش جدید و کارهای مانند می توانند به باستان شناسان معاون کنند درباره ی این موضوع تصمیم بگیرند که کدام مناطق را کاوش و کدام مناطق را رها کنند.



با گرم شدن راهنما شمال، محوطه های باستان شناسی با تهدیدهای مختلفی مواجه می شوند. فرسایش ساحلی و بالا آمدن سطح آب دریا متروک ها را بوسیله سیاه اب تبدیل می بطی ء. ضخیم شدن پوشش گیاهی می تواند آثار سطحی مناطق باستان شناسی را پنهان بطی ء و لب ها می توانند به لایه های باستان شناسی نفوذ کنند و آن ها را در غم بریزند. درنهایت، میکروب ها در مقبره گرم فعال تر می شوند و مواد آلی ای را مصرف می کنند که مدت زمان طولانی حفظ کردن شده بودند.

هولسن و همکارانش ایستگاه های آب و آسمانی خودکاری در پنج جا باستان شناسی در منطقه ی نوک مستقر کردند و به مدت دو سال مفروضات و نمونه هایی از خاک و مواد ارگانیک را از محدوده ای به مدت معین ۱۲۰ کیلومتر جمع آوری کردند. این مناطق بوسیله سکونتگاه های اسکاندیناوی محدود نبود؛ بلکه صحن هایی از تمدن های ساکاک و دورست و تول را همچنین شامل می شد. پژوهشگران این نمونه ها را از گنجایش های مختلفی نظیر تخلخل و راهنمایی گرمایی تجسس کردند. همچنین، این موضوع را آزمایش کردند که مواد آلی موجود در خاک در شرایط متنوع رطوبت و دما با چه سرعتی تجزیه می شوند. این اطلاعات در مدل کامپیوتری استفاده شده برای پیش دماغ تغییرات خاک دراثر ذوب لایه ی منجمد خاک گنجانده شد. نتایج تجزیه و تفریق مدال می انصاف اگر حرارت ۲.۵ یا ۵ منصب ی سانتی گراد افزایش محسوس کند، این مناطق ۳۰ تا ۷۰ درصد از مواد آلی خود را از دست خواهند قسط. هولسن می گوید:محوطه های عصر وایکینگ ها در اسکاندویناوی در بخش محدوده ی بالایی این مقیاس قرار می گیرند؛ چراکه در مقبره خشک قرار خمود اند.



پژوهشگران تو حال بررسی مواد آلی یافت شده در یکی از محوطه های باستان شناسی اسکاندویناوی (Iffiartarfik). یکی از آثاری که آن ها معلوم کردند، استخوان کنده کاری شده بود.

خاک خشک سبب دسترسی بیشتر میکروب ها بوسیله اکسیژن و فعال ترشدن آن ها می شود. پژوهشگران برآورد می کنند که ۳۵ درصد از مواد آلی موجود در محوطه ی وایکینگ ها ممکن است تو ۳۰ سال آینده از بین برود. داگلاس بولندر، باستان شناس دانشگاه ماساچوست، معتقد نداشته است:این خسران، ضربه ای برای استیناف های مرتبط با وایکینگ ها خواهند بود.

او توضیح می دهد گرینلند داخل دنیا وایکینگ ها ازنظر حفظ آثاری مانند مو، منسوجات، استخوان و دیگر مواد شکننده منحصر به فرد است. برخی از این مواد اطلاعات ارزشمندی درباره ی این جوامع دراختیار ما می گذارد. برای مثال، این منسوجات مدال دهنده ی حکم زنان درون این جامعه است. او می افزاید:وقتی برخی از انواع این مواد، بوسیله خاص مواد آلی را از مشت بدهیم، درواقع، تجربه ی برخی از انسان ها پاک خواهد شده است. تکنیک های پیشرفته ای مانند تجزیه و تجرید DNA باستانی همچنین می توانند اطلاعات زیادی درباره ی جا به جایی و اختلاط جوامع فراهم کنند. اکنون ما باید از زمان سبقت جویی بگیریم و این ابزارها را برای مواد ارگانیک موجود در گرینلند بوسیله کار ببریم.

هولسن خاطرنشان می کند که نمی توانیم همه ی ۱۸۰ هزار مکان باستان شناسی شناخته شده تو گرینلند را قبل از ادخال آسیب اکتشاف کنیم. محوطه های باستان شناسی روسیه، کانادا و آلاسکا همگی درون حال تجربه ی آسیب های مشابهی هستند و حتی اگر باستان شناسان بتوانند همه چیز را حفظ کنند، موزه های جهان فضای کافی بخاطر نگاهداری از این مواد نخواهد داشت.

اکنون هولسن و گروهش تو حال کار برای ترکیب کردن داده ها جدید مرتبط با خاک با داده های خوردگی ساحلی و آسیب ناشی از رشد پوشش گیاهی هستند تا تقویم جامعی برای گرینلند ایفا دهند و باستان شناسان بتوانند براساس آن تقدم بندی کنند. این وضعیت موجب اندوه بسیاری از باستان شناسان منطقه ی قطب سیرت شده است. جنسن می گوید:این میراث فرهنگی مردم است که داخل حال از بین رفتن است.بیشتر بخوانید:چه تفاوتی بین مغز افراد قاتل با دیگران وجود دارد؟تاثیر چشمگیر تغییرات اقلیمی پهلو اقلیم شهرهای جهان تا سال ۲۰۵۰طراحی هوشمند، آفرینش گرایی خواه تکامل؛ کدام یک پیدایش انسان را توضیح می دهند؟بیدار شدن اشکال باستانی حیات از لایه های درحال ذوب یخیشناسایی قدیمی ترین فسیل مردم امروزی در خارج از آفریقا
  • ۹۸/۰۴/۲۴

نظرات (۱)

  • دانلود فیلم و سریال
  •  دانلود سریال وایکینگ ها Vikings با لینک مستقیم و زیرنویس فارسی

    سریال وایکینگ ها با کیفیت 480p , 720p , 1080p

    قسمت بیستم فصل ششم اضافه شد

    دوبله فارسی اضافه شد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی